PROCON/POLZAK
2020

online – 19-20 października 2020

live from Marriott Hotel, Warsaw

PROCON/POLZAK 2020 – wirtualny debiut, wymierny sukces

Prestiżowa konferencja zakupowa przeniosła się do sfery online, by jak co roku – stać się główną platformą wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk zakupowych w kraju. Zasadność organizacji wydarzenia, w tak niepewnych warunkach, potwierdziło zdalnie niemal 300 przedstawicieli branży zakupowej.

 

Życie i biznes w tak niepewnym świecie; zmaganie się z bardziej niż kiedykolwiek nieprzewidywalnym otoczeniem, potrzebują naprawdę solidnych fundamentów i stałych „kotwic”. Uzupełnionych – najlepiej – przez dopracowane strategie zarządzania ryzykiem i plany działań awaryjnych.

 

– W większości firm, działy zakupów nie analizują ewentualnych kosztów związanych
z ryzykiem w łańcuchach dostaw i lokalizacją źródeł zaopatrzenia, o których te działy decydują. Wynika to oczywiście z wielu, również wewnętrznych czynników. Podczas konferencji, mówiliśmy dużo o konieczności uwzględniania ryzyka przy naszych decyzjach o wyborze dostawcy oraz identyfikacji kluczowych dostawców, bez których produkcja nie jest możliwa i dla których budować będziemy specjalne strategie zakupowe uzupełnione o alternatywne plany i rozwiązania. – mówi Andrzej Zawistowski, Członek Zarządu PSML.

 

Organizatorzy konferencji, OptiBuy oraz Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML), pierwotnie nastawieni byli na organizację eventu hybrydowego, łączącego elementy stacjonarne ze zdalnymi. Wprowadzony przed weekendem poprzedzającym wydarzenie, status ‘czerwonej strefy’ w Warszawie, szybko te plany zweryfikował…

 

– Tegoroczna edycja PROCON/POLZAK jest bardzo specyficzna. Nie udało nam się zorganizować wariantu hybrydowego. W zasadzie, dzień roboczy przed startem konferencji musieliśmy przejść w 100% do sfery online – mówi Mateusz Borowiecki, Managing Director w OptiBuy – Na szczęście ten wariant mieliśmy przewidziany i z powodzeniem go zrealizowaliśmy. A sama konferencja obroniła się merytoryką i wyselekcjonowanym gronem prelegentów, co odzwierciedla wysoka zdalna frekwencja.

 

Impreza, jak na wydarzenie na światowym poziomie przystało, posiadała kilka planów awaryjnych. Dzięki temu, już w poniedziałek, zalogowani do dedykowanej platformy streamingowej uczestnicy mogli brać udział w wystąpieniach prowadzonych na żywo z zamkniętej, konferencyjnej sceny w hotelu Marriott oraz ze zdalnych lokalizacji – od biura kilka ulic dalej po… Berlin i Nowy Jork!

 

Technologia nie tylko pozwoliła na organizację wydarzenia w warunkach, w których ‘na żywo’ nie mogłaby się odbyć. Umożliwiła wysokiej jakości transmisję wystąpień obecnych w hotelu prelegentów i dała okazję do wykonania kroku naprzód – połączyła nas z dowolnym miejscem na ziemi, tworząc ogromne pole do działania w nadchodzących latach.

 

RPA, RDA, RaaS, Hiperautomatyzacja – technologia w biznesie

Potencjał i możliwości jakie daje nam technologia – od prostych, ułatwiających życie aplikacji po rozbudowane sieci neuronowe sztucznej inteligencji – stale przewijały się właściwie w każdej konferencyjnej prezentacji.

 

Nierozłączność biznesu i osiągnięć nauki oraz faktyczne zastosowania dla ‘myślących’ i uczących się programów w zakupach, przedstawił w jednym z wykładów otwierających, ekspert w temacie – Piotr Mieczkowski, prezes fundacji Digital Poland. Kontynuował Michał Wolszlegier (CEO w Automade) wyjaśniając, jak roboty wpłyną i już wpływają na efektywność naszej pracy. Swoje spostrzeżenia oparł o ciekawe przykłady cyber-pracowników, przynoszących realne i mierzalne oszczędności organizacjom.

 

Od wybrania technologii czy wręcz jej stworzenia, do implementacji jednak daleka droga. Uzmysłowił to uczestnikom Wojciech Drewczyński (CEO w Space3ac), który od lat pomaga firmom inwestować i współpracować z sektorem startupów. Sektorem, który rządzi się swoimi prawami, jednocześnie nie mając sobie równych pod względem innowacyjności swoich pomysłów. Nie zabrakło oczywiście bardzo konkretnych rad odnośnie do współpracy z potencjalnymi techno-jednorożcami.

 

Skoro mówimy już o jednorożcach, to pozostając w chmurach…, nie sposób nie zwrócić uwagi na wystąpienie Łukasz Węgrzyna z kancelarii SSW Pragmatic Solutions, który – jak zawsze – umiejętnie wyprostował meandry zapisów prawnych, zwizualizował ciekawymi przykładami, uzupełnił cennymi wskazówkami i w lekkim, przyswajalnym przekazie zawarł clou kontraktowania usług chmurowych (Cloud Computing).

 

Równie praktyczne podejście zaprezentował Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner i CEO w Walter Herz w swojej prezentacji o zmianach na rynku nieruchomości biurowych i najlepszych praktykach w negocjowaniu czy tworzeniu umów najmu.

 

 

Relacje z dostawcami a ryzyko

Pomiędzy pojęciami i narzędziami prosto z filmu science-fiction wyraźnie wyłaniał się kluczowy element każdego biznesowego ekosystemu, który – jak mówił Roland Svennberg z Mercateo Group – odpowiednio wsparty technologią może pozwolić budować nie tylko bezpieczeństwo strategiczne, ale również przewagę konkurencyjną. Mowa o dostawcach i relacjach z działami zakupów – szczególnie w obliczu globalnego kryzysu epidemiologicznego.

 

Nowe obowiązki i wyzwania generowane przez zmienne otoczenie, stały się punktem wyjścia dla prezentacji Alaxa Sarica. Chief Marketing Officer w Ivalua, również położył nacisk na efektywną współpracę w organizacjach czy łańcuchach dostaw, rozszerzając listę składowych sukcesu o rolę lidera oraz narzędzia jakimi dysponuje on w walce z kryzysem.

 

Istotę relacji budowanej w oparciu o feedback, obustronną wymianę informacji, ścisłą i transparentną współpracę oraz zaufanie, podkreślili w swoich wystąpieniach Mateusz Borowiecki (Managing Director w OptiBuy) oraz Karolina Tarnawska z Grupy Żywiec. Dyrektor Zakupów i Członek Zarządu Grupy ze ścisłej browarniczej czołówki w kraju, pokazała, dlaczego wzajemne wspieranie pomaga a nie zaburza relacje z dostawcą.

 

 

Zrównoważeni, odpowiedzialni, skuteczni

Inicjatywy działów zakupów, skupione na rozwoju odpowiedzialnego biznesu, okazały się być jednym z czynników, który pomógł tym firmom zachować ciągłość dostaw. Przyjęcie modelu pro-CSR czy też wdrożenie jasnych kodeksów postępowań, strategii opartych o zrównoważony rozwój może okazać się jednym ze sposobów na radzenie sobie z kryzysem. A także istotnie wpłynąć na lokalne i globalne wysiłki związane z dbaniem o środowisko i ekologię. Podczas konferencji mówił o tym Marcin Plichta (Global Head of S2P Projects z firmy Bayer), Urszula Rąbkowska – na przykładzie stosowanego przez XBS Group podejścia ekoPOSytywni oraz keynote speaker – Ewa Zamościńska, doświadczony manager projektów w CSRinfo, specjalistka od zagadnień środowiskowych, społecznych i ładu organizacyjnego (ESG).

 

Działania CSR, w szczególności zapewnienie ciągłości prowadzenia biznesu (sustainability), z pewnością znajda się w niejednej strategii zarządzania ryzykiem w organizacjach. Mówił o tym Jacek Jarmuszczak z NextBuy, dzieląc się cennymi wskazówkami jak budować plany kontynuacji biznesu (business continuity plans).

 

Elementy wchodzące w skład takich planów omawiali, na podstawie doświadczeń własnych organizacji i obserwacji rynku, zagraniczni keynote speakerzy – Christian Voland (Global CPO & Europe-Asia Procurement Director, Bunge) i Philip Fritzsche (CPO w Grupie Polpharma). Wskazywane przez nich kluczowe lekcje jakie powinni wyciągnąć kupcy z obecnych wydarzeń, można śmiało traktować jako obowiązkowe to-do list dla działu zakupów.

 

 

Kryzys biznesowy? Kryzys osobisty?

Równie praktyczne i motywacyjne w swoim wydźwięku były wystąpienia Gości Specjalnych konferencji. Kobieta z żelaza, ultra maratonka i mistrzyni świata w biegach – nawet na 250 kilometrów, opowiedziała, jak radzić sobie z ekstremalnym wyzwaniami i sięgać po zwycięstwo. Z kolei, dr hab. Profesor UAM Maciej Błaszak, najwyżej oceniany przez uczestników poprzednich konferencji PROCON/POLZAK – „dr Mózg” wskazał i przeanalizował zmiany jakie pandemia spowodowała w naszych procesach myślowych, podpowiadając jak być najbardziej produktywnym podczas pracy zdalnej, wyzwolić dodatkowe pokłady energii oraz jak przetrwać kryzys – osobisty i zawodowy.

 

Przedstawiciele jednego z organizatorów – Polskiego Stowarzyszenia Managerów Logistyki i Zakupów, wręczyli statuetki zwycięzcom i wyróżnionym w Konkursie „Lider Zakupów” organizowanym dorocznie przez PSML.

 

Liderkami Zakupów 2020 zostały Aneta Samul i Małgorzata Mączka z BNP Paribas za zrealizowanie projektu: EVA – nowy pracownik w dziale zakupów – wdrożenie usługi chatbot wspierającej procesy zakupowe (przykład digitalizacji procesów w organizacji).

Kapituła Konkursu przyznała również wyróżnienia w kategorii:

  • Innowacja technologiczna – Daniel Piechocki i Grzegorz Ligeza – projekt: Zakup zielonej energii bezpośrednio od jej producenta;
  • rozwój i optymalizacja funkcji – Grzegorz Dziekanowski, Żywiec – projekt: Rozwój niskoemisyjnego transportu Grupy Żywiec S.A.;
  • partnerstwo wewnętrzne i zewnętrzne – Iga Sokalszczuk i Paweł Łapicz, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego – projekt: Efektywna współpraca cross-funkcjonalna przy kompleksowym przetargu komponentów produkcyjnych negocjowanym z użyciem teorii gier.

Ze względu na panującą sytuację, zdobywcę tytułu Dostawcy Roku 2020 w drugim, towarzyszącym tradycyjnie konferencji konkursie – PROCON Awards, poznamy za rok.

 

– Przez ostatnie 6 lat przyzwyczailiśmy się do pełnej sali uczestników, foyer eksplodującym gwarem rozmów i dyskusji podczas każdej przerwy oraz do wartościowego networkingu z wielkim finałem w Hard Rock Café – mówi Martyna Mucha, Marketing Manager w OptiBuy i główna koordynatorka konferencji od jej początków w 2014 – Teraz wiemy już, że PROCON/POLZAK świetnie radzi sobie online, a tegoroczna edycja była nie tylko… specyficzna i inna, ale przede wszystkim – potrzebna.

 

Konferencja PROCON/POLZAK odbyła się 19-20 października 2020. Transmisje wystąpień prowadzone były z Hotelu Marriott w Warszawie.

 

Partnerami wydarzenia byli: Allegro Agency, XBS Group, Mercateo, Walter Herz, NextBuy, Automade, Hotailors oraz Ivalua.

 

Merytorycznie wspierała Akademia im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.

 

Patronat medialny objęli – Eurologistics, Log24, e-biznes.pl, zrobotyzowany.pl, staleo.pl, MeetingPlanner.pl, Finanse i Controlling, Logistyka a Jakość oraz Nowoczesny Magazyn.

Konferencja PROCON/POLZAK nie byłaby stałą pozycją w kalendarzu wydarzeń branżowych bez Prelegentów, pragnących dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz bez Uczestników, którzy tą wiedzą są zainteresowani i tak chętnie biorą udział w dyskusjach. Dziękujemy!

Mamy nadzieję, że nawiązane kontakty, zdobyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Państwa codziennej pracy i zobaczymy się już wkrótce na kolejnych wydarzeniach z rodziny PROCON.