MENU

img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01 img01

PROCON/POLZAK 2020

hybrid event – 19-20 października 2020 (live from Marriott Hotel, Warsaw)

Procurement for sustainable growth

Prestiżowa konferencja zakupowa przeniosła się do sfery online, by jak co roku – stać się główną platformą wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk zakupowych w kraju. Zasadność organizacji wydarzenia, w tak niepewnych warunkach, potwierdziło zdalnie niemal 300 przedstawicieli branży zakupowej.

Życie i biznes w tak niepewnym świecie; zmaganie się z bardziej niż kiedykolwiek nieprzewidywalnym otoczeniem, potrzebują naprawdę solidnych fundamentów i stałych „kotwic”. Uzupełnionych – najlepiej – przez dopracowane strategie zarządzania ryzykiem i plany działań awaryjnych.

ZOBACZ VIDEO RELACJĘ

MENU

PROCON/POLZAK 2020 – wirtualny
debiut, wymierny sukces

– W większości firm, działy zakupów nie analizują ewentualnych kosztów związanych z ryzykiem w łańcuchach dostaw i lokalizacją źródeł zaopatrzenia, o których te działy decydują. Wynika to oczywiście z wielu, również wewnętrznych czynników. Podczas konferencji, mówiliśmy dużo o konieczności uwzględniania ryzyka przy naszych decyzjach o wyborze dostawcy oraz identyfikacji kluczowych dostawców, bez których produkcja nie jest możliwa i dla których budować będziemy specjalne strategie zakupowe uzupełnione o alternatywne plany i rozwiązania. – mówi Andrzej Zawistowski, Członek Zarządu PSML.

Organizatorzy konferencji, OptiBuy oraz Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML), pierwotnie nastawieni byli na organizację eventu hybrydowego, łączącego elementy stacjonarne ze zdalnymi. Wprowadzony przed weekendem poprzedzającym wydarzenie, status ‘czerwonej strefy’ w Warszawie, szybko te plany zweryfikował…

– Tegoroczna edycja PROCON/POLZAK jest bardzo specyficzna. Nie udało nam się zorganizować wariantu hybrydowego. W zasadzie, dzień roboczy przed startem konferencji musieliśmy przejść w 100% do sfery online – mówi Mateusz Borowiecki, Managing Director w OptiBuy – Na szczęście ten wariant mieliśmy przewidziany i z powodzeniem go zrealizowaliśmy. A sama konferencja obroniła się merytoryką i wyselekcjonowanym gronem prelegentów, co odzwierciedla wysoka zdalna frekwencja.

img01

RPA, RDA, RaaS, Hiperautomatyzacja
– technologia w biznesie

Potencjał i możliwości jakie daje nam technologia – od prostych, ułatwiających życie aplikacji po rozbudowane sieci neuronowe sztucznej inteligencji – stale przewijały się właściwie w każdej konferencyjnej prezentacji. Nierozłączność biznesu i osiągnięć nauki oraz faktyczne zastosowania dla ‘myślących’ i uczących się programów w zakupach, przedstawił w jednym z wykładów otwierających, ekspert w temacie – Piotr Mieczkowski, prezes fundacji Digital Poland. Kontynuował Michał Wolszlegier (CEO w Automade) wyjaśniając, jak roboty wpłyną i już wpływają na efektywność naszej pracy. Swoje spostrzeżenia oparł o ciekawe przykłady cyber-pracowników, przynoszących realne i mierzalne oszczędności organizacjom.

Od wybrania technologii czy wręcz jej stworzenia, do implementacji jednak daleka droga. Uzmysłowił to uczestnikom Wojciech Drewczyński (CEO w Space3ac), który od lat pomaga firmom inwestować i współpracować z sektorem startupów. Sektorem, który rządzi się swoimi prawami, jednocześnie nie mając sobie równych pod względem innowacyjności swoich pomysłów. Nie zabrakło oczywiście bardzo konkretnych rad odnośnie do współpracy z potencjalnymi techno-jednorożcami.

Lider Zakupów 2020

Liderkami Zakupów 2020 zostały Aneta Samul i Małgorzata Mączka z BNP Paribas za zrealizowanie projektu: EVA – nowy pracownik w dziale zakupów – wdrożenie usługi chatbot wspierającej procesy zakupowe (przykład digitalizacji procesów w organizacji).

Kapituła Konkursu przyznała również wyróżnienia w kategorii:

  • Innowacja technologiczna – Daniel Piechocki i Grzegorz Ligeza – projekt: Zakup zielonej energii bezpośrednio od jej producenta;
  • rozwój i optymalizacja funkcji – Grzegorz Dziekanowski, Żywiec – projekt: Rozwój niskoemisyjnego transportu Grupy Żywiec S.A.;
  • partnerstwo wewnętrzne i zewnętrzne – Iga Sokalszczuk i Paweł Łapicz, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego – projekt: Efektywna współpraca cross-funkcjonalna przy kompleksowym przetargu komponentów produkcyjnych negocjowanym z użyciem teorii gier

Laureaci zaprezentowali swoje projekty uczestnikom konferencji.

img01

Relacje z dostawcami
a ryzyko
zakupowej

Pomiędzy pojęciami i narzędziami prosto z filmu science-fiction wyraźnie wyłaniał się kluczowy element każdego biznesowego ekosystemu, który – jak mówił Roland Svennberg z Mercateo Group – odpowiednio wsparty technologią może pozwolić budować nie tylko bezpieczeństwo strategiczne, ale również przewagę konkurencyjną. Mowa o dostawcach i relacjach z działami zakupów – szczególnie w obliczu globalnego kryzysu epidemiologicznego. Nowe obowiązki i wyzwania generowane przez zmienne otoczenie, stały się punktem wyjścia dla prezentacji Alaxa Sarica. Chief Marketing Officer w Ivalua, również położył nacisk na efektywną współpracę w organizacjach czy łańcuchach dostaw, rozszerzając listę składowych sukcesu o rolę lidera oraz narzędzia jakimi dysponuje on w walce z kryzysem.

Istotę relacji budowanej w oparciu o feedback, obustronną wymianę informacji, ścisłą i transparentną współpracę oraz zaufanie, podkreślili w swoich wystąpieniach Mateusz Borowiecki (Managing Director w OptiBuy) oraz Karolina Tarnawska z Grupy Żywiec. Dyrektor Zakupów i Członek Zarządu Grupy ze ścisłej browarniczej czołówki w kraju, pokazała, dlaczego wzajemne wspieranie pomaga a nie zaburza relacje z dostawcą.

Elementy wchodzące w skład takich planów omawiali, na podstawie doświadczeń własnych organizacji i obserwacji rynku, zagraniczni keynote speakerzy – Christian Voland (Global CPO & Europe-Asia Procurement Director, Bunge) i Philip Fritzsche (CPO w Grupie Polpharma). Wskazywane przez nich kluczowe lekcje jakie powinni wyciągnąć kupcy z obecnych wydarzeń, można śmiało traktować jako obowiązkowe to-do list dla działu zakupów.

Nie samą pracą żyje człowiek

Elementy wchodzące w skład takich planów omawiali, na podstawie doświadczeń własnych organizacji i obserwacji rynku, zagraniczni keynote speakerzy – Christian Voland (Global CPO & Europe-Asia Procurement Director, Bunge) i Philip Fritzsche (CPO w Grupie Polpharma). Wskazywane przez nich kluczowe lekcje jakie powinni wyciągnąć kupcy z obecnych wydarzeń, można śmiało traktować jako obowiązkowe to-do list dla działu zakupów.

Równie praktyczne i motywacyjne w swoim wydźwięku były wystąpienia Gości Specjalnych konferencji. Kobieta z żelaza, ultra maratonka i mistrzyni świata w biegach – nawet na 250 kilometrów, opowiedziała, jak radzić sobie z ekstremalnym wyzwaniami i sięgać po zwycięstwo. Z kolei, dr hab. Profesor UAM Maciej Błaszak, najwyżej oceniany przez uczestników poprzednich konferencji PROCON/POLZAK – „dr Mózg” wskazał i przeanalizował zmiany jakie pandemia spowodowała w naszych procesach myślowych, podpowiadając jak być najbardziej produktywnym podczas pracy zdalnej, wyzwolić dodatkowe pokłady energii oraz jak przetrwać kryzys – osobisty i zawodowy..

– Przez ostatnie 6 lat przyzwyczailiśmy się do pełnej sali uczestników, foyer eksplodującym gwarem rozmów i dyskusji podczas każdej przerwy oraz do wartościowego networkingu z wielkim finałem w Hard Rock Café – mówi Martyna Mucha, Marketing Manager w OptiBuy i główna koordynatorka konferencji od jej początków w 2014 – Teraz wiemy już, że PROCON/POLZAK świetnie radzi sobie online, a tegoroczna edycja była nie tylko… specyficzna i inna, ale przede wszystkim – potrzebna.

Organizatorzy serdecznie dziękują wszystkim, którzy którzy dołączyli online, a także prelegentom i partnerom wydarzenia.

Partnerami wydarzenia byli: Allegro Agency, XBS Group, Mercateo, Walter Herz, NextBuy, Automade, Hotailors oraz Ivalua.

Merytorycznie wspierała Akademia im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Patronat medialny objęli – Eurologistics, Log24, e-biznes.pl, zrobotyzowany.pl, staleo.pl, MeetingPlanner.pl, Finanse i Controlling, Logistyka a Jakość oraz Nowoczesny Magazyn.s

Konferencja PROCON/POLZAK nie byłaby stałą pozycją w kalendarzu wydarzeń branżowych bez Prelegentów, pragnących dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz bez Uczestników, którzy tą wiedzą są zainteresowani i tak chętnie biorą udział w dyskusjach. Dziękujemy!

Mamy nadzieję, że nawiązane kontakty, zdobyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Państwa codziennej pracy i zobaczymy się już wkrótce na kolejnych wydarzeniach z rodziny PROCON.